Luty z kinem dla koneserów i nie tylko

Wyświetlenia: 1343

Dyskusyjny Klub Filmowy KLAPS działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu do udziału w lutowych projekcjach filmowych. Wszystkie pokazy zaplanowano o godz. 19:00 w WDK, ul. S. Okrzei 7.
Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 25 zł a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł.

W programie:
05.02.2018 r. – NIEMIŁOŚĆ, reż. Andriej Zwiagincew (premiera ogólnopolska 2 lutego)
12.02.2018 r. – BLASK, reż. Naomi Kawase – (premiera ogólnopolska 9 lutego)
19.02.2018 r. – PRZESŁUCHANIE, reż. Ryszard Bugajski – w cyklu Polscy Mistrzowie
26.02.2018 r. – THE PLACE, reż. Paolo Genovese – (premiera ogólnopolska 23 lutego)

______
dystrybutorzy i prasa o filmach:

NIEMIŁOŚĆ, reż. Andriej Zwiagincew
Producent: Rosja / Francja / Belgia / Niemcy 2017
Gatunek: dramat
Czas trwania: 127 min.

„Niemiłość” Andrieja Zwiagincewa („Lewiatan”, „Elena”, „Powrót”), rosyjski kandydat do Oscara, to obraz bezwzględnej walki między dążącymi do rozstania małżonkami i rodziny, w której brakuje miłości. „Niemiłość” Andrieja Zwiagincewa była pokazywana w Konkursie Głównym w Cannes – otrzymała Nagrodę Jury. Europejska Akademia Filmowa przyznała filmowi nagrody w kategorii Najlepsze Europejskie Zdjęcia 2017 i w kategorii Najlepsza Europejska Muzyka 2017. „Niemiłość” jest nominowana do Złotego Globu dla Najlepszego Filmu Obcojęzycznego. Film jest rosyjskim kandydatem do Oscara.

Borys (Aleksiej Rozin) i Żenia (Marjana Spiwak), typowi przedstawiciele klasy średniej mieszkający na przedmieściach Moskwy, mają się rozstać. Nie mogą znaleźć wspólnego języka, a ich kontakty ograniczają się do wybuchowych kłótni, w których wyliczają wzajemne urazy. Mają nowych partnerów, z którymi chcą jak najszybciej związać się na stałe. Przeszkodą w ułożeniu życia od nowa może okazać się ich 12-letni, niechciany syn Alosza (Matwiej Nowikow). Rodzice nie zwracają na niego uwagi. Borys i Żenia swój plan chcą zrealizować, nawet jeśli będzie to oznaczało porzucenie dziecka.

GŁOSY MIĘDZYNARODOWEJ PRASY O FILMIE „NIEMIŁOŚĆ”

Peter Bradshaw, „The Guardian”:
Apokaliptyczne studium nieudanego małżeństwa i zaginięcia dziecka to kolejne arcydzieło
rosyjskiego reżysera Andreja Zwiagincewa. „Niemiłość” Andreja Zwiagincewa to mocna, tajemnicza i przerażająca opowieść o duchowej katastrofie: dramat, którego forma ostentacyjnie przypomina policyjny thriller. Hipnotyzująca intensywność i nieznośna niejednoznaczność trzymają w napięciu do samego końca.
Owen Gleiberman, „Variety”:
Dramatyczna estetyka takiego filmu jak „Niemiłość” – surowa, a jednocześnie zabawna w swej spostrzegawczości, przyziemna, a jednak metaforyczna – czyni z niego dzieło ciche i majestatyczne (…). A jednak niemal każdy, kto je obejrzy, z pewnością rozpozna zdiagnozowaną w nim chorobę, wykraczającą daleko poza samą Rosję. Siły spiskujące na zgliszczach miłości są dzisiaj wszechobecne.

Diego Semerene, „Slant Magazine”:
Zwiagincew uchwyca przemoc domową, albo inaczej: z zimną krwią uchwyca przemoc w jej domowej odsłonie. Nie lituje się nad dzieckiem, ale nie obwinia też rodziców. Nie prosi nas ani o sympatyzowanie z kimkolwiek ani wytykanie palcem. Nie pozwala nam też patrzeć na domowe tragedie i egoizm rodziców jak na czysto rosyjską bolączkę. Od samego początku kontekst wydaje się dziwnie znajomy, tak jak znajome wydaje się to, że rodzice częściej kierują wzrok na telefon niż na siebie nawzajem. To jak „Sceny z życia małżeńskiego” w erze mediów społecznościowych, gdzie kobieta już nie przebacza i nie błaga mężczyznę, który ją zdradził, o pozostanie w związku.

Leslie Felperin, “The Hollywood Reporter”:
W swoim nowym, druzgocącym i subtelnym dramacie „Niemiłość” (Nelyubov) rosyjski reżyser Andriej Zwiagincew raz jeszcze udowadnia swój wyjątkowy talent w tworzeniu doskonale zbudowanych dramatycznych mikrokosmosów ilustrujących głęboko zakorzenione patologie rosyjskiego społeczeństwa. Anton (Andris Keishs) zauważa w pewnym momencie, że nikt nie jest w stanie żyć bez miłości, a ten cierpki, niezwykły film udowadnia prawdziwość tych słów.

NAGRODY DLA FILMU „NIEMIŁOŚĆ”
– Europejskie Nagrody Filmowe 2017 – nagroda w kategorii Najlepsze Europejskie Zdjęcia 2017 i w kategorii Najlepsza Europejska Muzyka 2017
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2017 – Nagroda Jury
– London Film Festival 2017 – Nagroda Główna w Konkursie Głównym
– International Cinephile Society Awards 2017 – Grand Prix
– Munich Film Festival 2017 – Najlepszy Film Międzynarodowy

BLASK, reż. Naomi Kawase
Producent: Japonia, Francja 2017
Gatunek: melodramat
Czas trwania: 101 min
Elektryzująca historia miłości tracącego wzrok fotografa i audiodeskryptorki. Najnowszy film autorki kinowego przeboju „Kwiat wiśni i czerwona fasola” to romantyczne, ale i spełnione artystycznie „kino o kinie”, czyli japoński melodramat rozgrywany w środowisku filmowców.

Misako z niekłamaną pasją opisuje przedmioty, uczucia i świat wokół nich. Jest audiodeskryptorką, tworzy napisy do filmów, przekazywane następnie drogą słuchową widzom niewidomym lub słabowidzącym. Podczas jednej z projekcji dziewczyna spotyka słynnego fotografa, Masayę, którego wzrok nieodwracalnie się pogarsza. Między mężczyzną, który traci światło, a kobietą, która je ściga, wybucha płomienne uczucie… Na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 2017 roku film otrzymał Nagrodę Jury Ekumenicznego

PRZESŁUCHANIE, reż. Ryszard Bugajski
Producent: Polska 1982
Gatunek: dramat, psychologiczny
Czas trwania: 111 min.

„Przesłuchanie” to porażające studium człowieka postawionego w obliczu bezwzględnej tyranii stalinizmu. Film-legenda, określony przez władze jako najbardziej antykomunistyczny film w historii PRL, stał się bezpośrednią przyczyną rozwiązania zespołu X Andrzeja Wajdy. Rok po jego nakręceniu Ryszard Bugajski wyjechał z Polski. Premiera miała miejsce dopiero w 1989 roku na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Polska, początek lat pięćdziesiątych, czasy stalinowskie. Antonia Dziwisz, jeździ z zespołem po kraju, dając występy przed robotniczą i wiejską publicznością. Podczas jednego z wieczorów, krótko po kłótni z mężem, Konstantym, Tonia zostaje upita w restauracji przez dwóch mężczyzn, a następnie przewieziona do więzienia. SB żąda od niej zeznań obciążających kolegę z zespołu. Zaczyna się długotrwale, beznadziejne przesłuchanie.

Nagrody
1989 – Don Kichot – Nagroda PF DKF 1989 – Lubuskie Lato Filmow, Łagów – Grand Prix „Złote Grono”
1989 – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdynia – Nagroda Fundacji Kultury Polskiej (Krystyna Janda)
1989 – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdynia – Nagroda dziennikarzy
1989 – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdynia – Nagroda Publiczności
1990 – Złota Kaczka – przyznawana przez pismo „Film”, w kategorii: najlepszy film polski; za rok 1989
1990 – MFF Cannes – Nagroda Jury za najlepszą rolę kobiecą (Krystyna Janda)
1990 – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdynia – Nagroda Specjalna Jury
1990 – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdynia – Nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą (Krystyna Janda)
1990 – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdynia – Nagroda za pierwszoplanową rolę męską (Janusz Gajos)
1990 – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdynia – Nagroda za drugoplanową rolę kobiecą (Anna Romantowska)
1990 – MFF Chicago – „Srebrny Hugo”
1991 – MFF Belgrad – Nagroda za rolę kobiecą (Krystyna Janda)
1991 – MFF Belgrad – Nagroda FIPRESCI

THE PLACE, reż. Paolo Genovese
Producent: Włochy 2017,
Gatunek: dramat
Czas trwania: 105 min.
Intrygujący thriller psychologiczny zgłębiający zakamarki ludzkiej duszy

Prezentowany premierowo na 12. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rzymie psychologiczny thriller, w którym reżyser Paolo Genovese ponownie, tak jak w swoim poprzednim dziele, rewelacyjnej komedii obyczajowej „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, bierze pod lupę moralność, a także mroczne tajemnice ludzkiej duszy. We Włoszech od premiery (9 listopada 2017), film zobaczyło ponad 600 tys. widzów. Tajemniczy mężczyzna codziennie siedzi przy tym samym stoliku w tej samej restauracji, rozmawiając z osobami, które przychodzą do niego po nietypową pomoc. Każdy z gości okazuje się czegoś pragnąć, ma marzenie trudne w realizacji, jeśli w ogóle nie niemożliwe. Jednak dla mężczyzny wszystko jest wykonalne. „Możesz to osiągnąć”, powtarza każdemu. Ale warunkiem jest wykonanie specjalnego zadania, dzięki czemu spełni najskrytsze życzenie. Kim właściwie jest ten człowiek i kto wyznacza reguły dziwnej gry przy stoliku?

W filmie powracają aktorzy znani z „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, jak Valerio Mastandrea, Marco Giallini i Alba Rohrwacher, a dołącza do nich m.in. gwiazda mafijnego serialu „Suburra”, Alessandro Borghi.
PRASA O FILMIE:
Genovese nie szuka kompromisów – narracyjnie, wizualnie, emocjonalnie. Pod każdym względem film działa perfekcyjnie.
Boris Sollazzo, Rolling Stone

Intrygujące kino od bardzo utalentowanego, oryginalnego twórcy.
Daria Pomponio, Quinlan

Niewątpliwie frapujący i świetnie zagrany.
Costanza Mauro, Planeta Donna

Mocny film z klaustrofobicznym klimatem i genialnym scenariuszem.
Lucia Tedesco, CinemaTographe

Realizm magiczny, noir, dramat i czarna komedia – film niesamowity w swej
złożoności.
Ludovia Ottaviani, Movie Struckers

Komentarze: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *